Profesjonalny portret to istotna część wizerunku osoby i przedsiębiorstwa. Dbamy o ładną koszulę, wyprasowaną garsonkę czy gustowne dodatki, a do aplikacji rekrutacyjnej lub na branżowy portal załączamy fotografię zupełnie przypadkową? Nie sądzę. Porządnego zdjęcia potrzebuje dzisiaj każdy, dla kogo ważne jest odpowiednie postrzeganie – czyli w obecnych czasach niemal wszyscy… Bycie odbieranym jako inspirująca marka, solidny specjalista, wymarzony kandydat na przyszłego pracownika albo kontrahenta są najskuteczniejszym sposobem na szeroko rozumiany sukces.
Na co dzień bywamy oceniani na podstawie kilku spojrzeń – nie trzeba nikogo spotkać osobiście, porozmawiać i poznać, aby wyrobić sobie o nim jakieś zdanie. Niejednokrotnie przypisujemy człowiekowi określone wady/zalety w oparciu o to, co po prostu widzimy.
Inwestycja w dobry portret biznesowy.
Czemu warto skorzystać z takiej opcji:
+ pozytywny odbiór przez tworzenie eksperckiego wizerunku
+ pokazanie pewnych cech osobowości, charyzmy, potencjału
+ podkreślenie mocnych stron i wyróżnienie na tle konkurencji
+ większe szanse na propozycję zatrudnienia bądź współpracy
+ budowanie zaufania do osoby lub lojalności wobec brandu
Zdjęcia wykonuję najczęściej w studio fotograficznym. Zdarza się jednak, że ktoś życzy sobie ujęć we wnętrzach firmy (w jej siedzibie z zaakcentowaniem kultury organizacyjnej, na tle logotypu itp.), albo w plenerze (np. w otoczeniu nowoczesnych biurowców); oczywiście istnieje i taka możliwość. W każdym przypadku – niezależnie od sektora, skali aktywności, przeznaczenia kadrów – chodzi o to żebyśmy wspólnie stworzyli pożądany komunikat.
Dlatego przed sesją poznaję oczekiwania klienta, prowadzoną działalność lub stanowisko oraz cel zdjęć. Uzgadniamy preferowany klimat; niektóre profesje wymagają dość formalnego charakteru fotografii, zaś wolne zawody pozwalają na nieco spontaniczności, ekspresyjną mimikę bądź mniej oficjalne stroje. Pracę rozpoczynamy od przeglądu przygotowanej garderoby: ustalamy kolejność stylizacji, dobierając do danego ujęcia pasujące tło, oświetlenie, pozy czy akcesoria. Oblicze portretowanego lub misja instytucji przez niego reprezentowanej – powinny być jasne, czytelne i autentyczne.
Następnie zajmujemy się przeglądem wykonanych zdjęć, aby wybrać najlepsze. Zamawiający sesję może wziąć udział w selekcji na podstawie plików bazowych albo zdać się na fotografa co do ostatecznej decyzji. Ta kwestia ustalana jest podczas podpisywania umowy, podobnie jak warunki cenowe oraz termin oddania gotowego materiału. Bowiem ostatnim tak samo istotnym etapem jest obróbka, nadająca kadrom określonego stylu.
Zdjęcia biznesowe mają za zadanie przyciągnąć wzrok odbiorcy – profesjonalny wizerunek to wskazówka dla pracodawcy lub partnera w interesach, natomiast przyjazny obraz firmy czy ludzi którzy ją tworzą może stać się zasadniczy dla potencjalnego klienta. Fundamentem są umiejętności, doświadczenie, jakość usług… Pewnie w idealnym świecie decydowałyby wyłącznie kompetencje, w rzeczywistości jednak równie ważne jest pierwsze wrażenie.